Bloober to ciekawa spółka sektora gamingowego, która zaliczyła ostatnio znaczny sukces. Postanowiłem przeczytać ostatni raport finansowy, żeby prześwietlić finanse spółki.
Bloober to producent gier komputerowych, który wyspecjalizował się w tworzeniu horrorów. Podoba mi się specjalizacja, która definiuje tożsamość spółki, ale również graczy kupujących ich gry (podobnie PlayWay specjalizuje się w symulatorach).
W pierwszym półroczu 2024 roku firma odnotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 48,91 mln PLN, co oznacza spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku 2023, kiedy wyniosły one 55,96 mln PLN. Jednakże, zysk netto Grupy wzrósł znacząco do 14,48 mln PLN, w porównaniu do 4,79 mln PLN w pierwszej połowie 2023 roku.
Pod względem struktury bilansowej, Grupa Bloober Team utrzymuje stabilną pozycję finansową z aktywami na poziomie 158,4 mln PLN oraz kapitałem własnym wynoszącym 113,2 mln PLN na dzień 30 czerwca 2024 roku. Zobowiązania długoterminowe wyniosły 18,4 mln PLN, a krótkoterminowe 26,77 mln PLN. W bilansie widać wzrost kredytów krótkoterminowych (do 4,7 mln PLN), co jest typowe na etapie zakończenia etapu produkcji gry.
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 29,66 mln PLN.
W raporcie można wyczytać, że Bloober Team planuje premierę długo oczekiwanej gry "Silent Hill 2" w październiku 2024 roku. Sukces tej gry może znacząco wpłynąć na przychody spółki w drugiej połowie 2024 roku, co może być widoczne najprawdopodobniej najwcześniej od IV kwartału 2024 r. Niestety nie znamy szczegółów umowy z Konami. Można przypuszczać, że Bloober może otrzymać opłatę za dostarczenie milestone'ów, dodatkową opłatę za jakość oraz odsetek przychodów po osiągnięcia progu recoup'u.
Inwestorzy zapewne czekają również na więcej szczegółów innych gier produkowanych przez spółkę.
Bloober mimo dostarczenia świetnej jakości gry nie zaznał wzrostów kursu. Odpowiedź można znaleźć w wycenie, która pokazuje wycenę znacznie powyżej branży: C/Z 52, C/ZO 47, EV/EBITDA 13.
Mimo tego, że raport za III kwartał ukaże się 28. listopada, to najprawdopodobniej dopiero IV kwartał będzie zawierał znaczne przychody związane z sukcesem Sillent Hill 2.
Inwestorzy mogą również oczekiwać podpisania kolejnej umowy z Konami, która powinna być zadowolona z jakości Sillent Hiil 2 i oczekiwać produkcji kolejnej gry (kolejny remake?).
A ja bym sobie życzył, aby Bloober skorzystał z wysokiej wyceny i przeprowadził emisję akcji. Dzięki temu mogliby zaryzykować produkcję gierki AAA. Dzięki jakości Sillent Hill 2, mogliby znaleźć się entuzjaści, którzy byliby gotowi wziąć udział w emisji, i przyczynić się do produkcji polskiego hitu na miarę Sillent Hill 2. Sukces remake'u cieszy, ale zawsze to nie to samo co własna gra...
Bloober ujawnił nazwę i trailer gry oznaczonej w raporcie kwartalnym jako Projekt C. Gra to Cronos: The New Dawn i wiemy, że premiera jest spodziewana w 2025 roku.
Link do trailera: https://www.youtube.com/watch?v=Sp5X_7OGoBA
Halloween powinno wspierać sprzedaż Silent Hill 2, choć i bez tego gra sprzedaje się jak świeże bułeczki.
Ciekawe jaki będzie pozytywny wpływ Silent Hilla na pozostałe gry Bloobera. Skoro się tyle o Blooberze mówi, to może chociaż z milion z tego skapnie.
Sillent Hill 2 dostał 5 nominacji w Game Awards:
Szkoda, że nie ma nominacji w https://thegameawards.com/nominees/game-of-the-year
Liczę na co najmniej 2-3 nagrody. Na pewno pomogłoby to Blooberowi.
Bardzo ciekawy wywiad z prezesem Babieno, polecam.
https://polskigamedev.pl/babieno-nie-uczymy-sie-na-sukcesach/
Bloober Team podpisał aneks do umowy z Skybound Interactive, przejmując pełne prawa wydawnicze do projektu „R,” opartego na IP należącym do Skybound. Projekt, realizowany w ramach marki Broken Mirror Games, jest nowatorskim horrorem, który ma wspierać strategię samodzielnego wydawania gier przez Bloober Team, maksymalizując przychody. Dzięki nowym ustaleniom spółka zyskuje większą kontrolę nad procesem wydawniczym i możliwość zwiększenia zysków, a marketing gry rozpocznie się w przyszłym roku.
https://ir.blooberteam.com/2024/12/23/bloober-team-przejmuje-pelne-prawa-wydawnicze-do-projektu-r/
Dodatkowo wyszedł concept art Cronosa: https://store.steampowered.com/news/app/2101960?emclan=103582791474780989&emgid=529833630239817942
Cronos: The New Dawn to gra osadzona w klimacie postapokaliptycznej Polski lat 80., zainspirowana takimi seriami jak Dead Space czy Resident Evil. Gracze wcielą się w Podróżnika, przemierzającego futurystyczne pustkowia i PRL-owskie miasta, takie jak stylizowana na Nową Hutę dzielnica New Dawn, by odkryć sekrety apokalipsy i przeszłości. Premiera zaplanowana na 2025 rok obiecuje wyjątkowe połączenie horroru, akcji i polskiej kultury, wzbogacone o klimatyczną ścieżkę dźwiękową autorstwa Arkadiusza Reikowskiego.
Cronos wśród najważniejszych premier wg Strefy Inwestorów: https://strefainwestorow.pl/gaming/premiery-2025
Najważniejsze premiery gier giełdowych studiów zapowiedziane na 2025 r.
Data premiery | Tytuł | Producent | Wydawca | Platformy |
---|---|---|---|---|
I półrocze 2025 | The Alters | 11 bit studios | 11 bit studios | PC, konsole |
I półrocze 2025 | Japanese Drift Master | Gaming Factory | Gaming Factory, 4Divinity | PC |
I półrocze 2025 | Winter Survival | Drago entertainment | Drago entertainment, HeartBeat Games | PC, wyjście z early access |
II półrocze 2025 | Chernobylite 2: Exclusion Zone | The Farm 51 | The Farm 51/wydawca | PC |
II półrocze 2025 | Cooking Simulator 2 | Big Cheese Studio | Big Cheese Studio | PC |
II półrocze 2025 | StarRupture | Creepy Jar | Creepy Jar | PC, early access |
2025 | 30 Days on Ship | Madnetic Games | PlayWay | PC |
2025 | Car Mechanic Simulator 2025 | Red Dot Games | PlayWay | PC |
2025 | Cronos: The New Dawn | Bloober Team | Bloober Team/wydawca | PC, konsole |
2025 | Dante’s Ring | Starward Industries | PC, early access | |
2025 | Holstin | Sonka | Sonka | PC |
2025 | Projekt Bison | Incuvo | Incuvo | VR |
Rzuciłem okiem na Bloober po raporcie za III kwartał 2024.
Przychody wyniosły 17,3 mln PLN (spadek o 23,6% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, kiedy odnotowano 22,7 mln PLN).
Zysk netto wyniósł 1,1 mln PLN, co oznacza wzrost o 53,5% r/r (712 tys. PLN). Spółka odnotowała dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej na poziomie 9 mln PLN, co potwierdza zysk gotówkowo.
W III kwartale spółka Bloober:
Wycena Bloober to obecnie:
Spółka może potrzebować dodatkowego finansowania w przypadku self-publishingu gry Cronos: The New Dawn.
W ciągu ostatnich 12 m-cy kurs spadł o 11% mimo sukcesu Sillent Hilla 2. Co musiałoby się stać, aby kurs wzrósł?
Ciekawy wywiad z producentem Cronosa https://gamingbolt.com/cronos-the-new-dawn-interview-story-setting-combat-and-more
Niby mają postawić na gameplay. Nowe IP to wysokie ryzyko, więc mam nadzieję, że gra się czymś wyróżni. Czekamy na coś materialnego, może jakiś trailer mechaniki gry lub coś podobnego...