Inter Cars zajmuje się dystrybucją części zamiennych do samochodów osobowych i użytkowych. Właśnie opublikowali raport finansowy, więc go przeczytałem i poniżej opiszę moje obserwacje.
Na podstawie raportu półrocznego za pierwsze półrocze 2024 roku, spółka Inter Cars odnotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 9,4 mld zł, co stanowi wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku 2023, kiedy przychody wyniosły 8,7 mld zł. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 2,73 mld zł, a marża na sprzedaży utrzymała się na poziomie 29%. EBITDA za ostatnie 12 miesięcy wyniosła 1,2 mld zł.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 roku zysk netto Grupy wyniósł 345,4 mln zł, co jest nieco niższą wartością w porównaniu do roku poprzedniego, kiedy wynosił 356,8 mln zł. Mimo to, zysk operacyjny pozostaje stabilny na poziomie 502,9 mln zł. Koszty operacyjne wyniosły 1,3 mld zł, a spółka odnotowała wzrost kosztów dystrybucyjnych o ponad 6%, co wynika głównie ze wzrostu skali działalności.
Wzrost aktywów trwałych do 1,78 mld zł (z 1,72 mld zł na koniec 2023 r.) świadczy o kontynuacji inwestycji, co potwierdza dalszy rozwój infrastruktury (m. in. magazynowej). Suma bilansowa Grupy wyniosła 9,9 mld zł ze wzrostem zapasów do 4,89 mld zł. Środki pieniężne na dzień 30 czerwca 2024 roku wyniosły 539,7 mln zł, co stanowi istotny wzrost z 367,9 mln zł na koniec 2023 roku.
Zobowiązania długoterminowe spółki wzrosły do 1,12 mld zł, co może wskazywać na zwiększone finansowanie inwestycji, ale wskaźnik zadłużenia netto jest kontrolowany na poziomie 1,7x EBITDA. Krótkoterminowe zobowiązania handlowe wzrosły do 1,82 mld zł.
Koszty dystrybucji i ogólnego zarządu wzrosły o 10,4%, co może wpłynąć na marżowość spółki, jeśli wzrost przychodów nie będzie w stanie tego zrekompensować. Wzrost kosztów logistyki i transportu może również wpłynąć na dalsze wyniki.
InterCars w drugim kwartale wypłacił symboliczną dywidendę 0,2%. Potencjalny inwestor może liczyć na regularną, choć subtelną, dywidendę co roku.
Wskaźnikowo wycena Inter Cars to C/Wk 1,66, C/Z 11,4, Ev/Ebitda 8,35. Wycena wskaźnikowo niż pozostałe spółki z branży motoryzacyjnej. Wg mnie potencjalny inwestor powinien porównywać Inter Cars głównie do spółki Auto Partner, która prowadzi podobną działalność.
Kurs Inter Cars stracił od początku roku już 16%. Czy raport zatrzyma spadki?
Od publikacji raportu za III kwartał upłynęło już trochę czasu, więc można go przeanalizować na spokojnie.
Przychody ze sprzedaży za pierwsze trzy kwartały 2024 roku wyniosły 14,32 mld zł, co oznacza wzrost o 7,6% r/r. Dynamika wzrostu w 3Q 2024 wyniosła 7,9%.
Zysk netto wyniósł 207,3 mln zł, ale nie jest w pełni potwierdzony przepływami operacyjnymi, które wyniosły 90,9 mln zł.
Poziom aktywów obrotowych wzrósł do 8,6 mld zł, co można porównać z obecną kapitalizacją 7,2 mld zł. Wnioski z porównania proszę wysunąć samemu.
Zadłużenie netto / EBITDA wzrósł do 4,4 z 3,82 w poprzednim kwartale. Dla porównania wskaźnik ten dla Auto Partnera wynosi 2,28.
Realizowane projekty, takie jak modernizacja magazynu w Zakroczymiu i inwestycje w Rumunii, pochłonęły 183 mln zł w 2024 r.
Inter Cars urósł w Europie Środkowej i Wschodniej, zwłaszcza na rynkach takich jak Serbia (+49%), Grecja (+21,6%), czy Bośnia (+21,1%).
Wskaźnikowo wycena prezentuje się następująco:
Dla porównania dla Auto Partnera jest to odpowiednio: 13,5, 9,9 i 9,6.
Kurs Inter Cars od początku roku spadł już o 15% od początku roku, choć krótkoterminowo rośnie.
Na koniec chciałbym zapytać was, czy powódź wpłynie na przychody spółki? Zapewne wiele samochodów ucierpiało tylko czy takie samochody w ogóle się naprawia?