Czy gaming potrafi ...
 
Powiadomienia
Wyczyść wszystko

Czy gaming potrafi zarabiać?

11 Wpisy
7 Użytkownicy
0 Reactions
182 Widoki
(@ynwestor)
Członek Admin
Połączone: 1 rok temu
Wpisy: 335
Rozpoczynający temat  

Wielokrotnie słyszałem pogląd, że gaming to nie jest prawdziwy biznes, a polskie spółki gamingowe nie potrafią zarabiać.

Aby pokazać prawdziwą kondycję branży postanowiłem przygotować tabelę danych, w której widać jakie są przepływy operacyjne spółek gamingowych sprzed ostatnich 10 lat.

Zachęcam do dyskusji i własnych opinii na temat z tytułu wątku.

Przepływy operacyjne spółek gamingowych              
  2014(gru 14) 2015(gru 15) 2016(gru 16) 2017(gru 17) 2018(gru 18) 2019(gru 19) 2020(gru 20) 2021(gru 21) 2022(gru 22) 2023(gru 23) O4K(wrz 24)*
CD Project -4 617 371 618 259 456 231 688 132 591 216 706 711 708 967 825 406 031 610 881 734 258
Playway   2 563 -823 10 827 36 017 42 849 53 835 129 235 116 547 125 060 130 683
HUUUGE       -16 571 16 742 49 340 275 231 120 862 312 339 324 323 284 448
11 Bit Studios 3 791 18 679 12 661 8 794 39 046 41 643 37 665 40 942 32 932 21 899 25 276
Ten Square Games   4 412 2 589 7 674 41 240 66 439 193 714 200 404 137 947 121 505 117 853
Bloober -1 067 -2 268 89 60 -6 072 -6 639 13 424 25 028 23 075 11 421 40 816
People Can Fly       21 805 19 694 1 765 15 762 59 254 59 168 12 200 -18 392
CI Games 31 891 18 296 4 533 33 592 8 795 -1 494 40 609 54 045 31 738 71 106 123 128
Creepy Jar       -1 951 442 5 535 25 078 35 506 45 426 23 515 16 734
Artifex Mundi 4 276 -923 -126 -5 484 -4 968 -6 179 8 045 5 732 5 625 7 474 10 917
Boombit     9 621 8 332 9 820 2 967 23 658 30 153 44 282 21 098 13 288
Render Qube           131 4 322 9 651 7 590 5 728 13 396
Forever Entertainment -60 -274 -1 728 -2 284 692 920 3 432 1 111 681 3 243 6 135
Games Operators     -9 175 2 674 2 379 2 686 3 553 2 333 1 373 10 495
All In Games -358 -360 -461 -884 -398 -127 590 -940 -957 -8 076 -6 554
Farm 51 1 414 -2 044 -3 231 -4 825 1 014 -4 049 5 954 8 487 371 -6 664 2 097
One More Level -120 -61 54 -26 329 -1 577 -3 648 4 963 5 024 107 4 220
Big Cheese         -662 3 917 5 992 9 355 9 630 7 029 5 443
Ultimate Games     -136 -408 450 1 985 -330 1 160 532 775 -1 385
Gaming Factory       -16 -2 141 -4 454 -1 456 -5 059 -3 224 -6 924 -6 684
Movie Games     0 -2 701 -2 518 459 378 -6 128 -1 097 2 712 4 568
Sonka       -131 -1 002 488 -265 -733 -823 545 130
Frozen Way             171 -756 3 352 7 300 390
Drago Entertainment           -579 -1 574 3 172 873 -2 908 -1 727
Incuvo         -1 151 107 -1 746 -1 064 5 335 6 490 -2 806
Qubic Games   -484 -2 012 -2 009 286 -680 -263 -2 160 -228 4 500 4 670
Simteract         -807 -174 478 -858 -3 639 -1 120 -18

* Wartości obliczane są na podstawie 4 ostatnich raportów kwartalnych


   
Cytat
(@baart22)
Estimable Member
Połączone: 8 miesięcy temu
Wpisy: 243
 

Dzięki za analizę. Dobra robota.

Zebrane przez ciebie dane wg mnie jasno dowodzą, że spółki growe potrafią zarabiać żywą gotówkę. Jestem pozytywnie nastawiony do branży, bo przecież te spółki wydały gry, które są gdzieśtam na tysięcznym miejscu na Steam, ale ciągle się bez kosztów sprzedają. Gra zrobiona, a kasa przez kilka lat spływa. I jest co raz więcej środków na produkcję nowych gier. I tak w kółko.

Ponadto wydaje mi się, że rynek za bardzo przecenił branżę i wkrótce odbije. Nie jestem tylko pewien, co będzie triggerem do zysków. Może jakaś wydana gra? A może bankructwo jakiegoś konkurenta?


   
OdpowiedzCytat
(@kubaziel)
Trusted Member
Połączone: 1 rok temu
Wpisy: 68
 

Ciekawi wpis. Widać, że się napracowałeś.

Widać, że niektóre spółki są na fali wznoszącej. Kłóci się to z poglądem, że gaming zarabiał tylko w trakcie lockdown'u. Cashflow rośnie Blooberowi, Artifex Mundi czy Forever Entertainment. Widać też, że niektórym spada, ale wiem, że są właśnie przed wielką premierą jak np. Creepy Jar.

Trzymam kciuki za polski gaming, bo chyba tylko z tej branży jesteśmy znani na świecie. No może jeszcze InPost.


   
OdpowiedzCytat
(@silnoreki)
Active Member
Połączone: 7 miesięcy temu
Wpisy: 16
 

Dzięki za dane. Fajnie byłoby sprawdzić też inne branże.

Ciekawe, że rok 2021 rzeczywiście był lepszy dla kilku spółek. Ale dla niektórych był gorszy, np. Huuuge, Games Factory.

Spodziewam się, że od 2026 r. będziemy mieć boom gamingu na gpw, bo spółki inwestują zarobione w 2021 r. pieniądze i wypuści duże gry, nad którymi pracują. Być może kurs będzie już rósł od 2025 r., żeby "grać pod debiut".

Pewnie gaming by chciał, ale mam nadzieję, że pandemii za mojego życia już nie będzie.


   
OdpowiedzCytat
(@piotr-skalski)
Trusted Member
Połączone: 1 rok temu
Wpisy: 65
 

Ja również dołączam się do pochwał danych.

Mam kilka spółek, które przeszły z New Connect na GPW. Fajnie widać, że kiedy tylko spółka zaczęła zarabiać, to od razu przechodzi na większy parkiet i jest ambitna. Podoba mi się takie podejście zarządów.

Inwestorzy mają dowód, że spółki gamingowe też potrafią zarabiać i mogą być obiektem inwestycji skoro potaniały. Widzę przyszłość w różowych okularach.


   
OdpowiedzCytat
(@kubaziel)
Trusted Member
Połączone: 1 rok temu
Wpisy: 68
 

Analizujesz przepływy operacyjne, ale warto też zauważyć, co się dzieje w przepływach finansowych. Wiele mniejszych spółek gamingowych nie zaciąga długu zewnętrznego. Dla porównania wiele innych branż działa na wysokiej dźwigni finansowej. Warto o tym pamiętać, bo to wielka przewaga inwestowania w gaming.

W ogóle to dzięki za zebranie danych ku pokrzepieniu serc. Z punktu widzenia tych danych sytuacja gamingu jest bardzo dobra.


   
OdpowiedzCytat
(@ynwestor)
Członek Admin
Połączone: 1 rok temu
Wpisy: 335
Rozpoczynający temat  

Mamy komplet wyników rocznych za 2024 rok, więc czas na update danych.

Tym razem proszę pozwolić mi na analizę danych. Postaram się być obiektywny i skupić się wyłącznie na danych i wiedzy o spółkach.

Za 2024 sytuacja w spółkach branży gier była wyśmienita. Znakomita większość spółek z branży gier osiągnęła dodatnie wartości pieniężnych przepływów operacyjnych, co dla mnie znaczy, że te spółki potrafią efektywnie tworzyć i sprzedawać gry komputerowe.

To moje omówienie każdej ze spółek:

  • CD Project - mimo braku dużej premiery wygenerowali dużo gotówki - zarabiają na tym, co stworzyli przed laty i wystarcza to na bieżącą działalność i dużo zostaje
  • Playway - przepływy wzrosły i spółka powróciła do wzrostów
  • HUUUGE - spadek w porównaniu do poprzednich dwóch lat
  • 11 Bit Studios - znaczny wzrost po premierze Frostpunka 2
  • Ten Square Games - widać regres trwający już 5 lat
  • Bloober - znaczny wzrost po premierze Sillent Hill 2
  • People Can Fly - spadek do wartości bliskich zera
  • CI Games - wzrost do historycznych maksimów
  • Creepy Jar - spadek z powodu braku dużej premiery
  • Artifex Mundi - kolejny rok wzrostu do historycznego maksimum
  • Boombit - stagnacja
  • Render Qube - znaczny wzrost mimo starzenia się głównego produktu spółki
  • Forever Entertainment - konsekwentny wzrost po premierze największej gry w historii spółki w q4
  • Games Operators - znaczny wzrost po dużej premierze gry w formule EA
  • All In Games - znaczne zmniejszenie spadków nie zmieniające trudnej sytuacji spółki
  • Farm 51 - znaczny wzrost po premierach gier w tym głównej gry w formule EA
  • One More Level - wzrost r/r w trakcie prac nad dużą grą
  • Big Cheese - kontynuacja spadków przed premierą dużej gry w 2025
  • Ultimate Games - znaczny spadek poniżej zera po nieudanej premierze największej gry (Besiege) i premierami zaplanowanymi na 2025 r.
  • Gaming Factory - znaczny wzrost przepływów po latach ujemnych wartości i przed największą premierą w historii spółki zaplanowanej na 2025 r.
  • Movie Games - kontynuacja wzrostów przepływów po udanej premierze
  • Sonka - dodatnie przepływy przed największą premierą gry w historii spółki
  • Frozen Way - znaczny spadek z premierą dużej gry w 2025 r. (HoneyComb)
  • Drago Entertainment - wzrost po ujemnych przepływach w 2024 r.
  • Incuvo - spadek poniżej 0 z premierą dużej gry zaplanowaje na 2025 r. (Bison)
  • Qubic Games - spadek przepływów, ale patrząc historycznie bardzo dobry wynik
  • Simteract - znaczny wzrost mimo premiery zaplanowanej na przyszłość (data niepotwierdzona).

W skrócie można zauważyć, że przyszłość niektórych spółek może rysować się w kolorowych barwach. Wiele spółek potrafi generować gotówkę mimo dużych planów na 2025 r. Wyniki za 2025 r. dla wielu spółek na papierze może się poprawić, choć warto pamiętać, że wypuszczenie drogiej w produkcji gry nie gwarantuje sukcesu komercyjnego.

Za 2024 r. tylko 3 spółki zaliczyły ujemne przepływy operacyjne, co jest rekordem.

Na papierze tylko jedna ze spółek wygląda na inwestycję wysokiego ryzyka z zagrożeniem funkcjonowania działalności (z punktu widzenia przepływów operacyjnych).

Poniżej dane i tabela w załączeniu z ujemnymi przepływami na czerwono.

Przepływy operacyjne spółek gamingowych              
 

2014

2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
CD Project -4 617 371 618 259 456 231 688 132 591 216 706 711 708 967 825 406 031 610 881 521 297
Playway   2 563 -823 10 827 36 017 42 849 53 835 129 235 116 547 125 060 153 212
HUUUGE       -16 571 16 742 49 340 275 231 120 862 312 339 324 323 266 623
11 Bit Studios 3 791 18 679 12 661 8 794 39 046 41 643 37 665 40 942 32 932 21 899 76 887
Ten Square Games   4 412 2 589 7 674 41 240 66 439 193 714 200 404 137 947 121 505 113 883
Bloober -1 067 -2 268 89 60 -6 072 -6 639 13 424 25 028 23 075 11 421 24 361
People Can Fly       21 805 19 694 1 765 15 762 59 254 59 168 12 200 2 193
CI Games 31 891 18 296 4 533 33 592 8 795 -1 494 40 609 54 045 31 738 71 106 89 520
Creepy Jar       -1 951 442 5 535 25 078 35 506 45 426 23 515 18 209
Artifex Mundi 4 276 -923 -126 -5 484 -4 968 -6 179 8 045 5 732 5 625 7 474 9 100
Boombit     9 621 8 332 9 820 2 967 23 658 30 153 44 282 21 098 20 812
Render Qube           131 4 322 9 651 7 590 5 728 15 246
Forever Entertainment -60 -274 -1 728 -2 284 692 920 3 432 1 111 681 3 243 4 030
Games Operators     -9 175 2 674 2 379 2 686 3 553 2 333 1 373 11 508
All In Games -358 -360 -461 -884 -398 -127 590 -940 -957 -8 076 -173
Farm 51 1 414 -2 044 -3 231 -4 825 1 014 -4 049 5 954 8 487 371 -6 664 3 784
One More Level -120 -61 54 -26 329 -1 577 -3 648 4 963 5 024 107 1 238
Big Cheese         -662 3 917 5 992 9 355 9 630 7 029 3 221
Ultimate Games     -136 -408 450 1 985 -330 1 160 532 775 -1 148
Gaming Factory       -16 -2 141 -4 454 -1 456 -5 059 -3 224 -6 924 4 139
Movie Games     0 -2 701 -2 518 459 378 -6 128 -1 097 2 712 5 525
Sonka       -131 -1 002 488 -265 -733 -823 545 477
Frozen Way             171 -756 3 352 7 300 2 560
Drago Entertainment           -579 -1 574 3 172 873 -2 908 560
Incuvo         -1 151 107 -1 746 -1 064 5 335 6 490 -1 544
Qubic Games   -484 -2 012 -2 009 286 -680 -263 -2 160 -228 4 500 3 740
Simteract         -807 -174 478 -858 -3 639 -1 120 2 828

   
OdpowiedzCytat
(@baart22)
Estimable Member
Połączone: 8 miesięcy temu
Wpisy: 243
 

Dzięki wielkie za twój wkład i potwierdzenie, że z polskim gamingiem nie jest tak źle. Ja w tym roku liczę na Holstina od Sonki i Cronosa od Bloobera. No i fajnie, gdyby któraś gra od Ultimate Games zażarła. Aaa no i Cooking Simulator 2 od Big Cheese jeszcze.


   
OdpowiedzCytat
(@piotr-skalski)
Trusted Member
Połączone: 1 rok temu
Wpisy: 65
 

Warto zauważyć, że pod względem kapitalizacji nie nastąpiły większe zmiany. Jedynie 3R Games podskoczył, ale to wciąż tylko 70 mln zł. Kilka spółek potaniało również do poziomów nieinwestowalnych, np. Qubic Games i Simteract.


   
OdpowiedzCytat
(@lidqa)
Active Member
Połączone: 3 miesiące temu
Wpisy: 3
 

Dla mnie gry to jakaś abstrakcja, ale doceniam dobrą analizę danych, kiedy taką widzę. Kiedyś słyszałam, że sektor gier jest większy niż filmów. Dobrze, że polskie firmy potrafią na tym zarabiać. Dzięki temu nie będę omijać spółek gamingowych.


   
OdpowiedzCytat
(@jimmyj)
Eminent Member
Połączone: 7 miesięcy temu
Wpisy: 42
 

Ciekawi mnie, co jeszcze musi się zdarzyć, żeby kapitał polubił gaming. Skoro te spółki potrafią generować gotówkę, to może tylko spektakularnego sukcesu kolejnej gry brakuje? A może najsłabsze muszą upaść, a te lepsze się skonsolidować?


   
OdpowiedzCytat
Udostępnij: